Uppeldi og menntun - 01.07.2014, Blaðsíða 93

Uppeldi og menntun - 01.07.2014, Blaðsíða 93
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 23(2) 2014 93 Kristín Björnsdóttir, dan goodley & hanna Björg sigUr jónsdóttir Looking back I realized that I had seen Stella through the lens of cultural stereo- types that portray women with intellectual disabilities as both childish and asexual. These widely held societal assumptions and beliefs are firmly grounded in the indi- vidual deficit model of thinking which locates the ‘problem’ within the individual (Atkinson, 1997; Shakespeare, 1996; Sonnander, 2005; Tideman, 2005). Although we were the same age, and I was a young mother and wife at the time, I did not expect Stella to have access to the same roles in life as I did as a mother and sexual being. This is in accordance with Jean Baker Miller (1978) and Wolf Wolfensberger (1972) who have described how the most highly valued roles in society are connected to the dominant groups and it is taken for granted that devalued people would not be able to carry them out. This story is a good example of how the social construction of disability takes place in the relations between different individuals (Gustavson, Tøssebro & Traustadóttir, 2005). My reaction reflects the prevailing negative cultural stereotypes of how people with intellectual disabilities are affected by the way they are seen and treated; further, it demonstrates how disabling the dominant discourse can be. And through the lenses of the social understanding of disability I was able to understand the role of society or dominant discourse of shaping Stella’s life and experiences as well as my interactions with her as a woman labelled as having intellectual disabilities. The disrupted story This story is another account of Kristín’s interactions with participants in her doctoral research (2006–2007). Anna, like Gunnar, is a nationally accomplished swimmer and I was very interested in her stories about travelling to different places with her swim club, but Anna only wanted to talk about her high school years. When we started our collaboration I knew beforehand that she was an athlete. I was looking forward hear- ing about her participation in various sporting events, but Anna told me different and unexpected stories instead (Cary, 1999). Narrative research is constructed through the interactions between the narrator and the interviewer and by telling her story the narrator reconstructs her life and identity (Denzin, 1984b). Anna resisted my questions and probes about sport meets and kept returning to the topic of her upper secondary education. I was not interested in issues concerning education and tried to persuade her to tell me the story I want- ed to hear. Fortunately, Anna was not easily persuaded, and I finally ‘allowed’ her to tell me her story and as it turned out it had much to do with my initial question about her participation in sporting events. At the special school she did not take any English classes. She was upset about that because her poor English skills limited her opportunities to participate in many social activities. For example, she could not go to the movies if the film had a complicated plot1 and she could not use the Internet since most of it is in English. Anna also had difficulties communicating with people from different countries at all the international sporting events she had participated in. She could not understand them and felt embarrassed and disappointed because these events are not merely about competing it is also about socializing – meeting new people and making new friends.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129

x

Uppeldi og menntun

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.