Uppeldi og menntun - 01.07.2014, Blaðsíða 97

Uppeldi og menntun - 01.07.2014, Blaðsíða 97
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 23(2) 2014 97 Kristín Björnsdóttir, dan goodley & hanna Björg sigUr jónsdóttir draw from the ideas of the French sociologist Pierre Bourdieu. From early childhood social actors develop attitudes and dispositions that unconsciously steer their practic- es and are in a way produced by their social history or what Bourdieu (1994) refers to as ‘cultural trajectory’. We (the authors of this article) are sidetracked by our ‘cultur- al trajectory’, which is grounded in the grand theoretical narrative of disability and attempts to give an absolute explanation of disabilities and ignores the complexity of living with and negotiating impairment. The grand theory of disability could fur- ther be explained in the terms of a grand theoretical narrative of pathology or deficits which serves the purpose of determining the individual’s limitations and inabilities (Thomas, 2008). The grand theoretical narrative is deeply grounded in medicine, diag- nostics, developmental psychology, and special education and has shaped services for disabled people that consist of exclusion and marginalization. The grand theoretical narrative influences all society, not only such fields as disability and academia. For example, in an analysis of Icelandic print media, Kristín identified that the discourse in newspapers and magazines is dominated by a defective understanding of disabil- ity and people with intellectual disabilities are presented as childlike, dependent and incompetent (Björnsdóttir & Jóhannesson, 2009). By responding to the call for research reflexivity and reflecting on the complex re- lationships in intellectual disabilities research through the lenses of social approaches, the Nordic Relational Approach and the British Social Model, we are reminded how easily we can be sidetracked by the grand theoretical narrative of disability. Although we belong to the field of disability studies, contributing to the new social understanding of disability and engaging in participatory research, we still produce misconceptions shaped by the grand theoretical narrative. Our collaborators’ experiences are also influenced by the grand theory. They have been labelled by the medical, social, and educational systems as having intellectual disabilities. They have been grouped with people who are generally considered in- competent and childlike. Their ‘social trajectory’ is one of discrimination, exclusion, and marginalization. Looking back at the oppositional and disrupted stories told above, the question of anticipation is raised; do they anticipate our disabling assump- tions? If we look at the interactions between Kristín and her collaborators we see them negotiating their disability by challenging and resisting preconceived notions of their competencies. The negotiation is rooted in a counter narrative of disability that chal- lenges the dominant and disabling grand narrative. The counter narrative arises from the disability movement and self-advocacy of disabled people around the globe. It is in opposition to the dominant deficit understanding of disability and in line with the rise of the new academic field of disability studies, where social understandings of disability are being developed, including the Nordic Relational Approach and the British Social Model. The grand theoretical narrative is constructed and reproduced by profes- sionals who are trained to diagnose, teach, train, and care for disabled people. Histor- ically, people with intellectual disabilities have been excluded and marginalized from participation in society and their voices have been unheard. Therefore, people with intellectual disabilities have not had opportunities to contribute to the construction
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129

x

Uppeldi og menntun

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.