Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2006, Síða 16

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2006, Síða 16
Abstract Are unfriendly teachers lacking in moral virtue? The answer given here is that they are. The author spells out an Aristotelian virtue of agreeableness and defends it morally along Aristotelian lines, as well as compliance to good manners insofar as they involve a display of agreeableness. Two other strategies for defending good manners, by reducing them to other, better established, moral virtues, and by arguing that they have an independent non-moral value, are explored and rejected. The paper focuses on practical examples from an area where agreeableness is particularly salient as a moral concern: the school as the site of profound and sensitive teacher-student interactions. Heimildir Aristóteles (1995). Siðfræði Níkomakkosar [þýð. Svavar Hrafn Svavarsson], I–II. Reykjavík: Hið íslenzka bókmenntafélag. Buss, S. (1999). Appearing respectful: The moral significance of manners. Ethics, 109, 795–826. Calhoun, C. (2000). The virtue of civility. Philosophy and Public Affairs, 29, 251– 275. Campbell, E. (2003). The ethical teacher. Maidenhead: Open University Press. Carr, D. (1991). Educating the virtues. London: Routledge. Clark, C. M. (1990). The teacher and the taught: Moral transactions in the classroom. Í J. I. Goodlad, R. Soder og K. A. Sirotnik (Ritstj.), The moral dimensions of teaching (bls. 251–265). San Francisco: Jossey-Bass. Darling-Dammond, L. (1997). The right to learn: A blueprint for creating schools that work. San Francisco: Jossey-Bass. Fallona, C. (2000). Manner in teaching: A study in observing and interpreting teachers’ moral virtues. Teaching and Teacher Education, 16, 681–695. Fenstermacher, G. D. (1999). Method, style and manner in classroom teaching, erindi flutt á ársfundi American Educational Research Association, Montreal [óbirt en ívitnað með leyfi höf.] Hansen, D. T. (1993). The moral importance of the teacher’s style. Journal of Curriculum Studies, 25, 397–421. Kristján Kristjánsson (2003). Þegnskaparmenntun. Uppeldi og menntun, 12, 31–42. Martin, J. (1993). The world’s oldest virtue. First Things, 33, 22–25. Martin, J. og Stent, G. S. (1990). I think; therefore I thank: A philosophy of etiquette. American Scholar, 59, 237–254. Meyer, M. J. (2000). Liberal civility and the civility of etiquette: Public ideals and personal lives. Social Theory and Practice, 26, 69–84. Nussbaum, M. C. (1992). Human functioning and social justice: In defence of Aristotelian essentialism. Political Theory, 20, 202–246. Nussbaum, M. C. (1993). Non-relative virtues: An Aristotelian approach. Í M. C. Nussbaum og A. Sen (Ritstj.), The Quality of Life (bls. 242–270). Oxford: Clarendon Press. Að „veita ánægju og forðast sárindi“11 Tímarit um menntarannsóknir, 3. árgangur 2006
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.