Árbók Hins íslenzka fornleifafélags

Árgangur

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags - 01.01.1964, Síða 16

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags - 01.01.1964, Síða 16
18 ÁRBÓK FORNLEIFAFÉLAGSINS SUMMAEY A Picture of a Donor in an IcelancLic Manuscript of the 14-th Century. The author defines „a picture of a donor“ and believes that the picture most typically that of a donor is one where the donor offers the model of the object being gifted: a church within a church, or a book within a book. She also gives consideration to certain other „pictures of donors", where the object, which the donor is offering, is shown, as in the picture of king Canute and queen Aelfgifu (fig. 2) which shows the object they are offering; their action is made memorable by showing it in the Calendarium of the church, and not by a picture in the church itself. The pictures of persons kneeling in prayer in front of Christ or the saints, the author does not consider likely to be pictures of donors, because their hands are empty and therefore do not show what they are giving or whether they are giving anything at all. In the Icelandic manuscript, Skarðsbók — AM 350 fol. — dated 1363, there is a picture of a donor, which has been unnoticed until now. This picture is unusual, because the donor, who is not even of royal birth, offers a secular book, a law- book, to the highest celestial power, God the Father, the Son and the Holy Ghost. In Kulturhistorisk leksikon for nordisk middelalder, Rune Norberg says that pictures of donors are rare in Scandinavian medieval book illuminations. He mentions only two examples: The Gospels from Horne and the Register from Næstved cloister2 (figs. 3 and 4). Both these books were however written in Latin. But Skarðsbók — AM 350 fol. — is written in Icelandic and illuminated in Iceland. The picture of the donor is on fol. 2r, at the beginning of Þingfararbálkur which starts with the letter F (colour plate). Inside the main frame of the letter, God the Father, dressed in a voluminous coat, sits on a broad bench terminating in lions’ heads. The bench fills the frame horizontally and the frame cuts a part of the lions’ necks. God the Father, on the other hand, fills the frame vertically, even to the extent of a part of the hem overlapping the frame below. The Father blesses with His right hand, but the left one He holds up and out in a horizontal position. The picture of Christ on the cross is small —- outlined against the body of the Father. The knees of the Father are large and conspicuous and the coat falls over them in heavy folds. Between His knees, the tiny feet of Christ can be seen. Christ on the cross is almost lost in the figure of the Father in His huge coat with the large, thick collar. A very pointed beard comes down into the centre of the collar. The dove is not visible. The picture is somewhat worn, but also in the picture of the Trinity in the Icelandic Sketchbook — AM 673a 4to — the dove is missing (fig. 7). Cutside the main frame a man, the donor, is kneeling. He is dressed in contemporary clothes (Kielland)-i and reaches with an open book (Skarðs- bók) into the space of the Holy Trinity. The figure of the donor is nearly as big as that of the Father. The artist has cut the main frame so that only a thin strip separates the donor fram the Holy Trinity. But it is very interesting that the donor holds the book with both hands and thus reaches into the space of the Holy Trinity, not only with his hands, but as if kneeling in an opening leading to the Holy Trniity. The question is discussed as to which chief in Iceland in the year 1363 thought himself so important that he ventured to show himself offering a secular book to the Holy Trinity? The author supports the theory of Ólafur Halldórsson, Govern-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Árbók Hins íslenzka fornleifafélags

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Árbók Hins íslenzka fornleifafélags
https://timarit.is/publication/97

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.