Uppeldi og menntun - 01.01.2010, Síða 50

Uppeldi og menntun - 01.01.2010, Síða 50
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 19(1–2)/201050 KennSla Um orðHlUta eyKUr orðSKilning nemenda á yngSta Stigi grUnnSKÓlanS meanings and see whether it is possible to teach young children about morphemes to improve their vocabulary. The background to the project was a Government scheme called “Clusters of Excellence” in which groups of schools collaborate with university researchers in finding new ways of teaching children. The schools themselves decide which topic they would like to concentrate on, and the university researchers make suggestions for projects and give advice through the course of the research. We were approached by a group of schools who wanted us to help them design new methods of promoting children’s vocabulary. In conjunction with the teachers it was decided to design an intervention programme based on morphology. The programme was designed by Nunes and Bryant (2002) and is available in the CD “Discovering the Secrets of Words”. The project as a whole involved children in Year 1 to Year 6. Many of the schools chose to emphasise older year-groups, but two schools decided to include Year 1 and Year 2 in the research as well. In this paper we will report the results for these two year-groups. The programme included 5 sessions and its main focus was on the morphological structure of words and the semantic implications of different pre-fixes and suffixes. The aim was to make the children aware that words are made up of individual meaningful parts and to teach them how to use that knowledge to interpret novel words. The intervention was always administered by the children’s teacher and was delivered both to small groups of children (Study 1) and to a whole class (Study 2). There were two outcome measures, each administered three times: once before the intervention began and then two times after the intervention was completed with a 3 months interval. The hypothesis was that the children who were given the intervention would make greater improvement between pre- and post-test in solving these tests than would a comparable group of children who did not receive any morphological training. This prediction was confirmed. The intervention group made significant progress during the course of the study, both in defining pseudo-words and recognising words composed of more than one morpheme. The Control group, on the other hand, did not show any improvement on either test. As a whole, the results of this study are very encouraging and demonstrate that young children are able to learn about morphemes and they use that knowledge when they encounter morphologically complex words and pseudo-words. They also suggest that morphological instruction is effective not only when delivered to small groups of children in a tightly controlled laboratory situation, but also when given to a whole class of pupils in their natural school environment. aBout tHE autHor Freyja Birgisdóttir (freybi@hi.is) has a doctoral degree in developmental psychology and works as a lecturer at the School of Education, University of Iceland. Her main research interests concern the development of metalinguistic awareness and the relationship between language and literacy. Correspondence concerning this article should be addressed to Freyja Birgisdóttir, School of Education, Stakkahlíð, 105, Reykjavík.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.