Uppeldi og menntun - 01.01.2010, Síða 112

Uppeldi og menntun - 01.01.2010, Síða 112
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 19(1–2)/2010112 trú á eigin færni og Hvati t i l námS other scholars, about self-efficacy and student motivations were selected as the guiding conceptual framework. Empirical research, for example among high school students in the USA, shows that belief in their own ability enhances interest and encourages them to deal with projects they receive at school. Bandura insists, on the other hand, that people, who doubt their abilities in certain fields, try to avoid demanding projects, for the fear of failing. They find it difficult to tackle the assignments, try less hard, and give up at the smallest hindrance. Observations of this kind were seen as meaningful to the experience of relevant staff at VMA. The research design selected for the study was based on interviewing 10 randomly selected students who had enrolled in the DGS program during the fall of 2001. All these students were born in 1986. Two of these students had completed their studies at VMA, two were still in school, and six had dropped-out. The interviews indicate that nine of these students had learning disabilities. Eight of them had no or very little belief in their own abilities to study when they began their stay in VMA. Their interest in education was very limited and they had low belief in their own abilities regarding learning. Two of these students acquired belief in their own abilities while studying at VMA and two of them had a good belief in their own abilities from the beginning. These two with high beliefs, realised while at VMA, that they were able to do much better than they previously anticipated. Five of the students that dropped out, claimed that they had with maturity (age 22) gained a belief in their ability to commence studies again, if conditions allowed. These findings suggest that there are many things that can be improved at VMA to better meet the needs of students with learning disabilities and low belief in their own abilities. The “support system” at VMA needs to be strengthened as well as the role of supervising teachers. Furthermore, students with learning disabilities need to be spotted at entry, but they usually do not ask for assistance. Nevertheless, all these students spoke well of VMA. aBout tHE autHors Börkur Hansen (borkur@hi.is) is a professor at the School of Education, University of Iceland. He finished a B.A.-degree in education and psychology from the University of Iceland in 1982, and a Ph.D. in educational administration from the University of Alberta in 1987. His major research interests are in the area of leadership, school management, school development and educational governance. Hjalti Jón Sveinsson (hjalti@vma.is) is the principal of Verkmenntaskólinn á Akureyri (Akureyri Comprehensive College). He has been in office since 1999. He finished a Cand.Mag.-degree in Icelandic literature from the University of Iceland in 1986 and a M.Ed.-degree in 2009. His major interests are in the area of leadership, management and development in the Icelandic upper secondary school system.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.