Uppeldi og menntun - 01.01.2010, Síða 177

Uppeldi og menntun - 01.01.2010, Síða 177
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 19(1–2)/2010 177 i n g i rú n a r e ðva r ðS So n o g g U ð m U n d U r K r i S t Já n ÓS K a rS S o n What affects the choice of study major and university? The view of the University of Akureyri’s graduates. aBstraCt This article presents the results of a research project on individual attitudes with regard to the choice of academic fields of study and selection of a university. The research comprises graduates from the University of Akureyri, and investigates whether differences in choice occur on the basis of gender, age groups and local versus distance mode of study. It was examined, furthermore, whether the same factors influenced the decisions of nurses, teachers and business graduates with respect to chosen field of study and selection of university. It was decided to carry out the research by means of questionnaires. A questionnaire was posted to 599 graduates from the University of Akureyri, 292 of whom had been distance students and 307 in local study programmes. The research population consisted of students who graduated during the period 2004–2007, a total of 1,247 individuals. Answers were received from 350 individuals, constituting a response rate of 58.4%. The questionnaire contained 40 closed questions. With regard to the chosen field of study, the main reasons indicated are as follows: Interest in the academic subject in question; perceived professional opportunities; practical subject-related experience; diversity of study; offer of distance mode in the study programme and income potential. Just under 70% of local students stated that their interest in the subject was the most significant reason for their chosen field of study, while about 43% of distance students felt that subject interest carried the greatest weight, whereas 35% based their choice on the offer of distance mode. Individuals over 30 years of age are more likely than the younger group to base their choice on income potential, familiarity with the subject and their peers’ chosen field of study. Men give income a higher priority than is the case with women, who are more likely to choose on the basis of subject interest, professional opportunities and familiarity with the type of work involved. Nurses and teachers at primary and preschool level are more likely than other groups to base their selection on subject interest, professional opportunities, diversity of the field of study and familiarity with aspects of subject-related work. Business graduates base their choice mostly on income potential. Furthermore, the results indicate that when it comes to selecting a university, the following factors are of highest significance: The university offers interesting study programmes; the quality of the study; the image/strategy of the university; distance mode on offer and the fact that the university has been recommended. Domicile and family support also came close in the ranking of priorities. Approx. 66% of local students stated that interesting study programmes were the most significant factor with regard to their choice of the University of Akureyri, while 52% of distance students indicated
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.