Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2009, Síða 116

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2009, Síða 116
114 Tímarit um menntarannsóknir, 6. árgangur 2009 their effect on pupils’ learning. The teachers were given a list of teaching methods and approaches and were asked to rate how much they emphasized them in their English teaching. Pupils were given a similar list and were asked to rate how helpful they thought the methods were for learning English. The list of twenty- one items consisted of traditional methods and innovative approaches used for increasing variety in the classroom. The methods teachers in grades 9-10 most frequently ranked as receiving “very much” or “much” emphasis in their teaching were: using English listening materials• reading English books and • magazines going over homework in class• grammar exercises• workbook use• writing activities• translating from Icelandic to English• The methods teachers in these grades most frequently ranked as receiving “little” or “no” emphasis in their teaching were the use of songs, games, role play, theme work, and ICT (computer and/or Internet use). These responses show an emphasis on traditional, textbook-bound teaching methods. The following is a list of the methods that 70% or more of the pupils in grades 9 and 10 said helped them most to learn English in school. Once again the focus on traditional text-book learning is predominant. translating from English into • Icelandic – 82% translating from Icelandic into • English – 79% workbook use – 78%• reading English books and magazines • – 75% making word lists with translations • – 73% grammar exercises – 73% • watching English videos in class – • 73% using English listening materials – • 71% going over homework in class – • 71% The agreement between teachers’ and pupils’ responses in regard to teaching methods was generally strong. Teachers tended to emphasize the same methods that pupils ranked as helpful for learning English. It is interesting to note that pupils tended to give high ranking to traditional grammar-translation methods. However, teachers said that they did not emphasize these methods in their teaching - with the exception of translating from Icelandic into English. Other methods that did not match well between pupils’ and teachers’ responses were the use of speaking activities, watching English videos, and working with English songs and lyrics. Pupils in the study rated these methods as being helpful for learning English but the majority of teachers reported putting only “some” or “little” emphasis on using them in lessons. Some teaching methods, such as the use of games, role play, and theme work, which the National Curriculum Guide recommends for encouraging active, creative language use, received little or no emphasis, according to the teachers’ responses. Likewise, many pupils (30%-40%) said these methods were seldom (or not) used in class. The information gathered through the classroom observations in the study seemed to be consistent with the questionnaire results. A variety of classroom activities and teaching methods were observed such as listening tasks based on textbook materials or recorded stories, silent reading and reading aloud, textbook or workbook exercises (e.g. gap-filling), writing activities, making word lists, and grammar Samúel Lefever
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.