Saga


Saga - 2014, Síða 88

Saga - 2014, Síða 88
gestkomandi í félagsvísindum og menntavísindum, t.d. í kennslu- bókarannsóknum.67 Í flóði rita og fræða sker ein sig úr vegna umfangs, djúphygli og listrænnar framsetningar, þó að torskilin sé á köflum. Það er bókin Minni, saga, gleymska eftir franska heimspekinginn Paul Ricœur, síðasta stórvirki hans, sem út kom árið 2000. Nokkur tækifæri hafa gefist hér til að kalla rit hans til vitnis og verða fleiri í næstu grein. Abstract þor s te inn helgason INDIvIDUAL AND SoCIAL MeMoRIeS Are we capable of borrowing and assimilating the memories of others, not only those of our nearest relatives and emotional connections but also of totally unrelated figures in the contemporary media? Might treating memories through documentation, correction and arrangement render them stale and dead? or might a historian counter this by siding or identifying with memories, learning from and even debating with them? This article discusses remembrance and memory with reference to their applications in academic discourse, particularly over the past few decades. Here, memory is mainly comprehended as a social and cultural phenomenon, firstly by scrutinizing individual memory and its psychological effects. other topics include fictive and prosthetic memory, the shaping of individual memory by a variety of forces, and the transfer and internalisation of memory by later generations or across close communities. Maurice Halbwachs, Pierre Nora, krzysztof Pomian, Alison Landsberg and Maurice Bloch are some of the theorists behind such analysis. The concept of collective memory is most often traced to the writings of Halbwachs which were published in the 1950s. He focused on the identity, know - ledge and views shared by groups other than nations, since he considered the latter to be the object of history. History, he felt, takes over where tradition ends and social memory is abandoned. Nora, who took up Halbwachs’s torch around 1970, agreed: history is portrayed as a secular, analytical and critical discourse, whereas memory operates in a sacred domain. The article goes on to present the differing views on the relationship of individual memory, collective memory and history which are seen in the theories of Jan and Aleida Assmann and Jay Winter. While they both stress reciprocity, Assmann’s model of cultural memory involves events, texts and tangible structures that may become dormant but can be revived when a memory is activated. Finally, memory studies by Icelandic historians are addressed; these have for instance dealt with places of memory, national heroes, the 17th-century pirate raid and, especially in literature, the Second World War. þorsteinn helgason86 67 Þorsteinn Helgason, „verkfæri þjóðminninga: Tyrkjaránið í kennslubókun um“, Netla 7. október (2014), netla.hi.is/greinar/2014/rym/004.pdf. Saga haust 2014 .qxp_Saga haust 2004 - NOTA 17.5.2019 10:15 Page 86
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172

x

Saga

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Saga
https://timarit.is/publication/775

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.