Uppeldi og menntun - 01.01.2005, Síða 48

Uppeldi og menntun - 01.01.2005, Síða 48
Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. New York / Oxford: Oxford University Press. Schultz Jørgensen, P. (1999). Hvad er kompetence? – Og hvorfor er det nødvendigt med et nyt begreb? Uddannelse, 9, 4–10. Smith, P. K. og Cowie, H. (1991). Understanding children’s development. Oxford: Blackwell. Sommer, D. (1996). Barndomspsykologi. København: Hans Reitzers forlag. Stefna Kennaraháskóla Íslands 2005-2010 (2004). Samþykkt á fundi háskólaráðs 21. des- ember 2004. Óbirt handrit. Taconis, R., van der Plas, P. og van der Sandern, J. (2004). The development of professional competencies by educational assistants in school-based teacher education. European Journal of Teacher Education, 27(2), 215–238. Vygotsky, L. S. (1989). Thought and language. New York: Wiley. Vygotsky; L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press. ABSTRACT The purpose of the study was to explore teacher students’ views about how well the Iceland University of Education has promoted their teacher competence. The theor- etical framework of the study consists of a conceptual model depicting aspects and dimensions of teacher competence and concepts from social constructivism. The part- icipants in the study were students from the campus program in the division for primary and lower secondary education who began their studies in the fall of 2001. Most of them completed the program in the spring of 2004. Seventy two students answered a questionnaire, focusing on different aspects of teacher competence, and their competence to master difficult teacher tasks, and seven students wrote narrati- ves about their years of study. A majority of the participants answering the questionnaire felt that more emphasis should be placed on practical knowledge about teaching methodology and subject knowledge without decreasing the emphas- is on pedagogical subjects. The struggle with the personal dimension of teacher competence is prominent in the minds of the participants. The results of the study indicate that students’ self-confidence in dealing with difficult teaching tasks is built on professional knowledge as well as knowledge of practical methods. Students’ ex- periences of practice teaching and their personal connection to their mentors and instructors at the Iceland University of Education play a major role regarding their interest in their studies, the teaching profession, and their attitude towards own teacher competence. Ragnhildur Bjarnadóttir er dósent í uppeldissálarfræði við Kennaraháskóla Íslands H V E R N I G S T Y Ð U R K E N N A R A H Á S K Ó L I Í S L A N D S V I Ð S T A R F S H Æ F N I K E N N A R A N E M A ? 48
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.