Uppeldi og menntun - 01.01.2005, Síða 121

Uppeldi og menntun - 01.01.2005, Síða 121
hefur sýnt verkefninu og hvatningu við úrvinnslu gagna. Án þessa stuðnings hennar er vafasamt að sú grein sem hér birtist hefði orðið til. ABSTRACT The purpose of the project on compulsory schools in different communities (GOB) is to explore the relationship between schools and their local communities. In more specific terms the aim is to study to what extent the socio-economic status and the dominant local culture of the district influence the functioning of the school and its effectiveness. The background of the study lies within activity theories of learning, theories of motivation and values with special reference to social-economic forces. The project is still a pilot-study and the main effort has centered on finding and trying out research-tools and working methods suitable for this kind of study. The method of study is mixed (interviews and questionaires). A crucial factor is to give all those who take part in the working of the school, in or outside the schoolhouse, sal- aried or non-salaried, a chance to express their views on the functioning of the school. For this purpose these actors or stakeholders in the school community are assigned to six groups; pupils, parents, teachers, ancillary staff, head teachers and municipal school authorities. In the final interview 2 or 3 representatives take part from the above mentioned groups and discuss six problematic themes considered to be central to the functioning of the school. Interviewees from all the groups showed interest in these topics, usually took active part in the discussion, most expressed their opinions and made their personal standpoint. This may in itself be considered an important result. To give two or three examples: Many participants from the stakeholder-groups when requested to give their explanation for low attainment of pupils mentioned ineffective or dull teaching. The teacher-groups were somewhat an exception in this respect and more often mentioned other reasons such as bad social conditions in the home and little support from the parents. About one third of the participants from the parent-groups hold the opinion that the learning requirements in the basic schools in general are too low. What is perhaps even more interesting is a widely held belief in all the groups that even if the formal curriculum requirements are sufficient these demands are undifferentiated and badly followed up by teachers or, as was frequent- ly mentioned, are not directed to the right pupils who can meet them and benefit from doing so. Hopefully this method of exploring school functionings – if given further trial and improved upon – could be useful in various kinds of school develop- mental work and evaluation of schools. Jónas Pálsson er fyrrverandi rektor Kennaraháskóla Íslands Amalía Björnsdóttir er dósent í aðferðafræði við Kennaraháskóla Íslands Ólafur H. Jóhannsson er lektor í stjórnsýslufræði við Kennaraháskóla Íslands J Ó N A S P Á L S S O N , A M A L Í A B J Ö R N S D Ó T T I R O G Ó L A F U R H . J Ó H A N N S S O N 121
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.