Fróðskaparrit - 01.01.1989, Síða 6

Fróðskaparrit - 01.01.1989, Síða 6
10 TJÓÐSKAPARRØRSLA SUM SØGULIGT FYRIBRIGDI ímóti tí, nevndur nation (tjóð), men ein bólkur, sum ikki hevur megnað hetta, nevn- ist nationalitet (tjóðskapur). Eftir hesum eru føroyingar ikki natión, men nationalitet. A enskum máli verður orðið nation bæði nýtt um ríki og tjóð, men sjáldan um ósjálvstøð- ugar tjóðir. í t.d. ST-sáttmálanum merkir nation eitt ríki og er sostatt eitt stjórnarligt hugtak eftir fólkarættinum. Um tjóð ella fólk verða nýtt orðini population ella people. Soleiðis er í fólkarættinum yvirhøvur. Ein ósjálvstøðugur fólkabólkur nevnist ofta í ástøðiligum og politiskum bókment- um ein etniskur bólkur (av gr. ethnos: fólk), um mentan og uppruni annars eru felags. Heldur ikki verður orðið minniluti altíð nýtt á sama hátt. Talast kann um fastbúgvandi ella „gróðursettar“ minnilutar á gamlari grund (sonevndir territoriellir minoritetir); men vísast kann eisini á innfluttar minni- lutar. í vísindabókmentum verða hesi bæði sløg av minnilutum eisini nevndir endogenir og exogenir minnilutar. Og tað verður altíð ein spurningur, í hvørjum samanhangi ein etniskur bólkur, eitt fólk, ein tjóð, ein natión ella nationalitet er ein minniluti. Føroyingar hava t.d. altíð verið ein ovurstórur meiriluti í Føroyum, hóast teir hava verið og eru ein politiskur minniluti í Danmarkar ríki. Her tróta ikki dømi aðrar staðir heldur. III Tað vanligasta hjá okkum menniskjum er at føðast inn í ein bólk, sum hevur ein ment- anararv, sum vit síðan kenna sum okkara mentan. Hetta er tó ikki altíð nóg mikið til tess at kunna kenna okkum sum eina tjóð. Týski-amerikanski søgugranskarin Hans Kohn, sum verður roknaður sum ein hin kønasti innan tjóðskapargranskingina (ið hvussu er av teim eldru), ger í verki sínum „The Idea of Nationalism“ (1944) mun á tveimum ólíkum kensluligum fyribrigdum, sum bæði í innihaldi og eginleika eru ólík. Onnur ásannanin, bindingin („identifika- tiónin“) er lokalpatriotisman, sum er landa- frøðiliga staðbundin og ítøkilig. Vit eru partar av bygdarfólkinum, sum vit kenna; teir stóru steinarnir, áin, fjøllini, fjøran, t.d., eru partar av tilveru okkara og okkum sjálv- um. Eitt seinni stig í identifikatiónini er nationalisman, tjóðskaparkenslan, sum er óítøkilig. Hon er ein andlig - kenslulig - samanrenning út um tað ítøkiliga, út um tað landafrøðiliga heimaumhvørvi, sum vit altíð hava verið partur av. Tá eru vit eisini partur av einum menniskjahópi, sum vit ikki kenna persónliga, og sum býr á leiðum, sum vit ikki sjálv kenna, men sum vit vita liva, hugsa, kenna og bera seg at nøkulunda sum vit sjálv, og sum eru fremmand teimum somu, sum vit eru fremmand. Av tí samanbindandi mentanargrundar- lagnum vigar ofta málið mest. Tó eru tjóðir til, sum ikki tala sama mál, men kortini kenna seg sum tjóðir. Hjá summum bindur upprunin saman; men kortini eru nógvar tjóðir, ið ikki hava sama uppruna - uttan at tað skilir sundur. Trúgvin kann vera tann sama, ella hon kann vera ymisk - og dømi eru um, at hetta ongan mun ger í felags- kensluni, og onnur dømi eru um spjaðing og syndring. Hetta sigur okkum, at illa ber til at vísa á ein einstakan kensluligan samanbindandi tátt. Eisini hóast politiska ósemju kann semja vera um tjóðskapin sum slíkan. Teir norðmenn, sum í 1905 vóru ímóti at skiljast frá Svøríki, kendu seg ikki sum sviar fyri tað, men sum norðmenn; sama kann sigast um teir fáu íslendingar, sum í 1944 hveptu seg við at skiljast frá Danmark.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.