Gripla - 20.12.2007, Síða 57

Gripla - 20.12.2007, Síða 57
ANTIQUARIANISM, POETRY, AND WORD-OF-MOUTH FAME 55 immediately after he has slain a foe (202-206, 210), but also that this saga contains remarkably few examples of word-of-mouth fame. Possibly, then, certain saga-writers, especially if they knew of other sagas in written form (as seems likely), thought of fame through word of mouth and self-praise as vir- tually equivalent, so that Njáls saga can dispense with the latter because it contains the former. Kári’s reaction, then, would seem to describe rather precisely the transfer, in an almost physical fashion, of an apparent ‘message’ (in this case, a specific feeling of achievement), from the mind of a performer to that of a spectator. His comment performs the same disseminating function as a stanza of praise- poetry; but, in the instance of the communication of Skarpheðinn’s feelings to Kári, the transfer is more immediate, intimate, and direct than verse. This transfer idea is even suggested by the distinct characters of the two men in- volved. Up to the point of Þráinn’s killing in Njáls saga, Kári’s thoughts, com- pared to those of other characters, have seldom appeared. He offers no spon- taneous praise of Grímr and Helgi, the other two sons of Njáll, when he first appears in the saga (203-204). The killing of Þráinn produces Kári’s first as- sessment of Skarpheðinn; Kári had never seen his oldest brother-in-law fight before. Meanwhile, the saga has openly portrayed Skarpheðinn’s sensitivity to public opinion. The latter is in many ways the story’s most acute judge of what might benefit one’s reputation and what probably will not (324), and he displays a characteristic expression of emotion, grinning, while Kári has no such attribute (114, 327). The transfer also indicates that situational thinking is at work: each deed in an oral society, together with its spontaneous reaction, amounts to a potential means of communication, a potential composition — even, in its own way, a potential myth of origin.17 The sagas of Icelanders betray a passive concern with origins by including many settlement-stories and genealogies; they de- monstrate a more active concern with origins by including generative con- structs — that is, events related allusively in one saga may appear at greater length in another as if one work might be the ‘origin’ of the other. Hence, any episode of word-of-mouth fame is the potential point of origin for an entire saga.18 For instance, the transfer of Skarpheðinn’s thoughts to Kári is genera- 17 I use the phrase ‘myth of origin’ because source-relationships are often very difficult to prove, while the entire strategy of trying to learn about a subject through a search for its origins is now less valued than it used to be (Said 1975:174-175, 197; Derrida 1976:242-243). 18 Generative passages in the sagas may result from the writers of them drawing upon the same oral tradition and hence demonstrating knowledge of the same figures from the past.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210

x

Gripla

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Gripla
https://timarit.is/publication/579

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.