Gripla - 20.12.2007, Síða 61

Gripla - 20.12.2007, Síða 61
ANTIQUARIANISM, POETRY, AND WORD-OF-MOUTH FAME 59 would have an urgent antiquarian interest in preserving the ‘signs’ within the ‘oral language’ of the societies that they depict because, I would submit, they could observe first hand the effects of the new technology of literacy upon their own largely oral societies (Quinn 2000:30-60; Gísli Sigurðsson 2004). When Christian missionaries arrive in Iceland with the bible, they announce a new treatment of time (salvation history), a new myth of origins (God), and a new theory of origins (history as depicted in Judeo-Christian records). There is also a sudden and overwhelming usurpation of the fame-ideal implied in these Christian texts, and the new mode differs from the old in two ways. First, Jesus’ competitive acts are mainly non-aggressive, and therefore do not register as typical deeds in the traditional, heroic, oral past. Second, competi- tion with the Almighty is (by definition) impossible, so God’s reputation absorbs all of the past and replaces any heroic precursors with Himself and with His inimitable life-story. Hence, He not only usurps the means of receiving a reputation; He also takes its end, because God becomes both the ideal performer and the ideal witness of any deed. In sum, He brings with Him a new order of deeds, competitions, histories, and signs.23 Rarely is conflict between Christian and pagan tradition conceived as a battle between the old kind of language and the new in the Old Icelandic works, but examples exist, though one has to stray from the canon of the sagas of Icelanders in order to find them. An example occurs in one of the þættir in the Flateyjarbók version of Óláfs saga hins helga (Flateyjarbók 1944-1945 II:218-219; Schlauch 1931:973, 976).24 When this brief narrative begins with the arrival of an elderly guest of mysterious appearance at King Óláfr’s court, it seems to be about to partake in the Old Norse tradition of Óðinn-like old men who represent the values of the heroic past. In typical fashion, the ruler asks this djarfmæltr, ‘bold-spoken’ stranger to entertain him, whereupon the court expects the old man’s entertainment to be accounts of fornkonungr, ‘ancient princes’ and their framaverk, ‘outstanding deeds.’ These expectations are unsurprising. Mysterious wanderers often impress listeners with their knowledge of legendary heroes in Old Norse works (Flateyjarbók II:218; Rowe 2004:468). But this old man asks Óláfr an unusual question: which of these legendary figures he would most like to be. The guest thus brings up the idea of identifying with — that is empathizing with — the heroes of the past, 23 For more on medieval sign-theory, see Vance 1986:59. 24 This þáttr shares attributes with both ‘the Conversion’ þættir and the ‘pagan-contact’ þættir, to use Joseph C. Harris’s (1980:162, 166) generic divisions.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210

x

Gripla

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Gripla
https://timarit.is/publication/579

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.