Tímarit Máls og menningar


Tímarit Máls og menningar - 01.12.2016, Síða 77

Tímarit Máls og menningar - 01.12.2016, Síða 77
L í f i ð o g d a u ð i n n TMM 2016 · 4 77 Global Perspectives on Death in Children’s Literature. 2016. Ed. Lesley D. Clement og Leyli Jamali. Taylor & Francis. New York. Georgieva, Margarita. 2016. „A Deathly Underworld. Bulgarian Literature for Children of the Early Twentieth Century.“ Birt í: Global Perspectives on Death in Childrens Literature. 2016. Ed. Lesley D. Clement og Leyli Jamali. Taylor & Francis. New York. Guðmundur Guðni Guðmundsson. 2004. Saga Fjalla-Eyvindar. Vestfirska forlagið. Hrafnseyri. Gunnar Theodór Eggertsson. 2015. Drauga-Dísa. Mál og menning. Reykjavík. Harpa Hreinsdóttir. 1992 „Bókmenntakennsla í framhaldsskóla – hugleiðing“. TMM 2. Íslenskar þjóðsögur og ævintýri I–VI, safnað hefur Jón Árnason. 1961. Reykjavík. Bókaútgáfan Þjóðsaga, Prentsmiðjan Hólar. Kristín Helga Gunnarsdóttir. 2007. Draugaslóð. Mál og menning. Reykjavík. Kristján Jóhann Jónsson. 2013. Skapandi lestur, skilningur og túlkun. Skíma. 1. tbl. 36. árg. Seelinger Trites, Roberta. 2000. Disturbing the Universe. University of Iowa Press. U.S.A. Tómas Guðmundsson. 1972. Leyndarmál öræfanna, frásögn af Reynistaðamönnum. Birtist í Fýkur í sporin. Sverrir Kristjánsson og Tómas Guðmundsson. Reykjavík. Forni. Tilvísanir 1 … skjønnlitteratur formidler erfaringer av hva det vil si å være menneske. Vekten er lagt på forståelsen av andre mennesker, på innlevelse og empati i skildringen av mennesker som er forskjellige fra en selv. Oppmerksomheten dreies fra identitetssøking til forståelse for andre. Møtet med Den Andre i litteraturen kan stimulere utviklingen av empati hos leserne. (Anne- Kari Skardhamar 2005: 208.) 2 • Linguistically, literary texts offer a range of genuine texts in a variety of registers, styles, and text-types at many levels of difficulty. This presents learners with an unrivalled richness of input which can feed into vocabulary acquisition, extending the range of syntactic patterns, developing a feel for textual cohesion and coherence, and a sense of linguistic appropriacy. • Literary texts are in a very real sense the vehicle for culture. This is not to say that we can „learn“ the culture (or cultures) of a language through its literature. Indeed, the very nature of culture is so complex and problematical that it defies simple categorization.However, the settings, characterizations, situations, and assumptions which literary texts embody offer manifold opportunities for raising awareness of „difference“ and for developing tolerance and understanding. • Literature involves affect and emotion. It is therefore the perfect medium for involving stud- ents personally in their learning. Literary texts are not trivial, and in order to process them we have to embark on a process of making imaginative interpretations of the reality they represent. Interaction with a literary text usually involves a deeper level of mental processing, a greater personal involvement and response, and hence a greater chance of leaving traces in the memory. Such texts are therefore generally more motivating, and more enjoyable, than many of the referential texts which students often have to process. A student who has worked with literary texts has usually learnt a lot about reading critically, empathetically, and creati- vely. (Duff & Maley 2007: 5–6) 3 Harpa Hreinsdóttir 1992:2: 23–28. 4 Sami. 1992: 23 5 Dagný Kristjánsdóttir 2010: 266 6 Kristján Jóhann Jónsson 2013: 7 Gaarder 1993/Gaarder 2001 (ísl) 8 Global Perspectives on Death in Children’s Literature. 9 „This volume visits death in children’s literature from around the world, making a substantial contribution to the dialogue between the expanding fields of Childhood Studies, Children’s Lite- rature, and Death Studies. Considering both textual and pictorial representations of death, cont- ributors focus on the topic of death in children’s literature as a physical reality, a philosophical concept, a psychologically challenging adjustment, and/or a social construct.“ (Global Perspectives on Death in Childrens Literature, Ed. Lesley D. Clement and Leyli Jamali. New York 2016.)
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143

x

Tímarit Máls og menningar

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit Máls og menningar
https://timarit.is/publication/1109

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.