Gátt - 2009, Page 63

Gátt - 2009, Page 63
63 F U L L O R Ð I N S F R Æ Ð S L A O G S T A R F S M E N N T U N G Á T T – Á R S R I T – 2 0 0 9 þjóna lykilhlutverki við miðlun þessara upplýsinga en nú þegar hafa verið birt þar sniðmát og tillögur að áfangalýs- ingum á mismunandi hæfniþrepum. Í vetur er stefnt að nám- skrárgrunni sem halda mun utan um námsbrautir og áfanga en einnig vera upplýsingaveita fyrir hagsmunaðila. Mikilvægt er að góð samfella skapist milli allra skóla-• stiga. Áhersla á hæfni og lærdómsviðmið markar vinnu- lag á háskólastiginu og er orðin vel kynnt á framhalds- skólastigi en eftir er að þróa tengingu milli grunn- og framhaldsskóla. Í haust verða skipuð ný starfsgreinaráð. Samhliða þarf • að skipuleggja hlutverk og aðkomu þeirra að viðmið- aramma starfsnámsbrauta. Miðað er við að almennur hluti aðalnámskrár fram-• haldsskóla verði gefinn út á árinu 2010. Eitt af markmiðum íslenska og evrópska viðmiðaramm-• ans er að hægt verði að tengja óformlegt og formlaust nám inn á hæfniþrep. Taka þarf upp samvinnu við símenntunarstöðvar og fræðsluaðila um raunfærnimat, framsetningu námskráa og tengingu við íslenska við- miðarammann. H Ö F U N D U R Björg Pétursdóttir er tekn.lic. í mannvirkjajarðfræði frá Tekn- iska Högskolan í Stokkhólmi (1989) og M.Ed. í menntunar- fræði frá Kennaraháskóla Íslands (2006). Hún hefur unnið um 14 ár sem raungreinakennari á framhaldsskólastigi og síðustu 9 ár jafnframt að menntarannsóknum á framhalds- skólastigi. Áður vann hún við sérfræðistörf tengd mann- virkjajarðfræði og jarðskjálftaverkfræði. Í ágúst 2006 hóf hún störf á námskrárdeild menntamálaráðuneytisins þar sem hún hefur unnið að endurskoðun á námskrám á grunn- og framhaldsskólastigi. A B S T R A C T The fact that the new law for the upper secondary schools expects the schools to write descriptions of education paths and send them to the ministry for validation calls for new management and work processes at the ministry. A data base is being developed to manage the work process, infor- mation, standards, and templates for the schools. The sec- ondary schools are required to use the base for designing the education paths, which are expected to include not only information on the organisation of each path but are also to include information on teaching methods, assessment, what competences students are expected to possess at the end of their studies and their access to further education and employment. Since 2007 The Ministry of Education and Culture has developed a qualification framework for secondary school- leaving certificates. This framework classifies educational offers in secondary schools according to four qualification levels and is designed to facilitate the analysis of the final objectives set, what legal entitlements they guarantee, and to facilitate the assessment of learning outcomes outside the formal school system, i.e. non-formal and informal learning. This framework can also be used to attest Icelandic certifi- cates against the qualification levels of the European Qualifi- cation Framework (EQF). The framework requires secondary schools to analyse learning and education paths according to qualification levels 1, 2, 3,or 4. In the future all educa- tion providers are expected to define their educational offers according to these levels, whether they are non-formal or informal. The framework and the template of the education paths are useful tools for the schools when designing curric- ulum and education paths. The templates are to ensure that students have acquired the competences of levels 1, 2, 3, or 4. They are also meant to enable comparison of education paths, facilitate the transfer of learning outcomes acquired in different schools, and to give the necessary information for the ministry’s validation of education and training paths.
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108

x

Gátt

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Gátt
https://timarit.is/publication/1852

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.