Fróðskaparrit - 01.01.1989, Síða 8

Fróðskaparrit - 01.01.1989, Síða 8
12 TJÓÐSKAPARRØRSLA SUM SØGULIGT FYRIBRIGDI samfelag altíð er „illitterert“, og eg haldi heldur ikki, at tjóðskaparkensla og -rørsla altíð eru aftursvar til búskaparligar og har- við sosialar broytingar, hóast hesin møgu- leiki í grundini hóskar betur til ta føroysku gongdina enn ta íslendsku, har als einki samband er at finna. Og eftir hesum áttu t.d. - ella ikki minst - orknoyingar og hetlend- ingar at hava fingið eina tjóðskaparrørslu - men hon kom ikki! Ikki fyrr enn á okkara døgum kom fram har ein rørsla, sum teir ikki sjálvir rokna sum tjóðskaparrørslu, men sum eina rørslu fyri at menna hesi samfeløg sum serligar landspartar, regions, av Stóra- bretlandi, regionalisma. Sostatt verður nið- urstøðan hjá Gellner, ið hvussu er, ikki ein almennur sannleiki, heldur ikki í hansara egna ríki. Nær skyldur við Gellner er írski-enski granskarin Benedict Anderson, sum tó stenđur marxismuni nógv nærri. Men eisini hann fatar tjóðskaparrørslu sum nakað óektað og „uppfunnið“. I verkinum Imag- ined Communities (1986) viðger hann spurningin um fyritreytir og framkomu. Sum tað skilst av heitinum, eru tjóðir ikki náttúr- lig úrslit av søgu og mentan og felags siða- arvi, men bert samfeløg, ið fólk halda seg vera. Tí eru tjóðir „imagined“ og læran aftanfyri, nationalisman, søguliga og heim- spekiliga følsk fyribrigdi. Fólk eru ikki tjóðir, men verða tjóðir, uttan at vita, at tær eru uppfunnar, gjørdar, skapaðar á følskum grundarlag. Benedict Anderson leggur stóran, kanska størstan, dent á framkomuna og útbreiðsl- una av prentlistini, sum gjørdist altjóða stór- ídnaður eftir teim nýggju kapitalistisku regl- unum um vinning. Skjótt var at stilla tørvin á gudfrøðiligum ella kristiligum bókment- um, tí tað vóru so fá, sum kundu nýta tær til nakað, og hartil vóru tær á latínskum máli, sum bert ein evarska lítil minniluti allastaðni dugdi. Men við siðaskiftinum gjørdust tey ymsu „gerandismálini“ ikki bert kirkjumál yvir- høvur; tey fingu eisini veraldliga eina heilt aðra støðu enn fyrr, bæði sum umsitingarmál og bókmentamál. Soleiðis varð til ein heilt nýggjur marknaður hjá tí kapitalistiska prentídnaðinum. Bøkur breiddust út í hvønn krók, og við teimum komu heilt nýggir sam- skiftis- og sambindingarmøguleikar. Tað nýggja skriftmálið var sjáldan fólksins dag- liga „móðurmál“, men ein óektað skapan ella ein felagsnevnari, sum í grundini ikki var málið hjá nøkrum. Soleiðis verður sam- bært Benedict Anderson eisini hugsanin um felags mál sum ein av høvuðstreytunum fyri tjóðskaparrørslu ósonn ella misskilt. Her kann longu nú vera áhugavert at um- hugsa henda almenna „sannleika“ í tí før- oyska døminum. V Hetta má vera leiðin yvir í spurningin um, hvussu djúpar røtur tjóðskaparligar kenslur hava aftur í søguna. Hans Kohn heldur seg kunna finna tær bæði í miðøld og fornøld, hóast innihald og eginleikar ikki kunnu vera lík. Týski søgumaðurin og sosiologurin Max Weber heldur hetta fyribrigdið koma fram í 16. øld við tí økta handlinum - serliga hjá- landahandlinum eftir tær stóru landfinning- arnar - teimum vaksandi býunum og fram- komuni har av eini múgvandi og ráðaríkari borgarastætt. I tí slóðbrótandi verkinum Der protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus (1904) viðger hann ta nýggju
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.