Fróðskaparrit - 01.01.1989, Síða 10

Fróðskaparrit - 01.01.1989, Síða 10
14 TJÓÐSKAPARRØRSLA SUM SØGULIGT FYRIBRIGDI ræði. Annað er, at nógv dømi eru um, at tjóðir, sum út frá hesum grundsetningum høvdu barst fyri sjálvræði, sýttu fyri at lata aðrar tjóðir ella tjóðskaparligar minnilutar fáa júst tey rættindi, sum meirilutin hevði vunnið sær. VI Fyrr hevur verið nevndur tann dentur, sum serliga Ernest Gellner leggur á upplýsingar- stigið hjá einum etniskum bólki sum fyri- treyt fyri at koma fram til eina tjóðskapar- liga ásannan. Hetta ástøði kann neyvan standa, sum tað er. Ivaleyst hevur hesin veruleiki havt týdning í støðum. Sum komið verður aftur til, dugdu t.d. føroyingar og íslendingar yvirhøvur at lesa og skriva, og sama írar. Men týskir bøndur og megin- landsbøndur yvirhøvur dugdu hvørki. Tá ið hellenar um 1830 gjørdu uppreistur móti turkum, dugdu teir hvørki at lesa ella skriva, soleiðis sum enski søgumaðurin Elie Ke- dourie eisini ger vart við í klassiska verki sínum Nationalism (1985). Uppaftur meira var hesin veruleiki tann vanligi har, sum tjóðskaparkensla og -rørsla gjørdust sterkari í okkara øld - í londunum í Asia og Afrika. í hesum førum vóru tað heldur nakrir fáir oddamenn, sum longu nevnt flestir skúlaðir í Europa, ið bóru tann nýggja boðskapin um sjálvavgerðarrætt tjóðanna út til europeisk hjálond - munnliga á stórum fólkafundum. Tað er meira enn vanligt, at tjóðskaparrørsla kemur fram í so- nevndum diaspora-bólkum, bólkum, sum sita langt burtur frá heimlandinum og haðan síggja tað í nýggjum lýsi út frá nýggjum ásannanum og eftir nýggjar ávirkanir. Kenslan av at vera fremmandur í nýggjum umhvørvi má skapa samanhald í minnilutum við felags mentan, ikki minst máli, og tað má vera náttúrligt, at felagsskapurin tá kennist sterkari, enn hann kendist heima. Soleiðis savnaðust teir norsku studentarnir seinast í 1700-árunum í Det norske Selskab í Keypmannahavn. 1 1830-árunum bant blað- ið Fjølnir teir tjóðskaparligu íslendsku studentarnar saman. 1 1870-árunum eru før- oyingafundirnir í Keypmannahavn prógv um eina heilt nýggja felagskenslu, sum í 1881 tók hold í Føringafelag. Og frá hesum dia- spora-deplum breiddist rørslan til heim- landið. í síni grund er fyribrigdið tað sama sum hjá ungdómi úr øðrum meginlondum, ið er staddur í europeiskum „móðurlond- um“, sum nevnt hevur verið áður. Henda kenslan av at vera fremmandur og millum fremmandar - sum Hans Kohn og aðrir við honum nevna Fremdheitserlebnis - er at finna eisini nógv fyrr enn so, eisini hjá før- oyskum ungdómi uttanlendis, tó uttan at fáa tjóðskaparligar avleiðingar. Eitt serligt og óvanliga sjáldsamt slag av diaspora-tjóðskaparrørslu er hin jødiska zi- onisman, sum bant saman gýðingar úr nógv- um heimsins londum í virksemi fyri at vinna aftur tað land, sum einaferð hevði verið teirra, men sum tá - um aldaskiftið - var partur av tí osmanniska (turkiska) ríkinum. Nógvir av oddamonnunum høvdu ikki ta gomlu trúnna, men vóru vantrúnir, og heldur ikki var mentanin heilt hin sama, eftir at gýðingar í tvey túsund ár høvdu verið spjaddir millum fólkasløgini (harav heitið diaspora), og haðan høvdu verið fyri ólíkum mentanarligum árinum. Her hevur helst tann kúgan og tann yvirgangur, sum hesum fólki høvdu verið fyri í nógvar øldir, og sum vóru kyknað upp aftur fyri aldaskiftið, eins og trýst fólk av jødiskum uppruna saman. Zionisman kann sigast at vera tann jødiska úgávan av almennari europeiskari tjóðskap-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.