Gripla - 20.12.2007, Síða 64

Gripla - 20.12.2007, Síða 64
GRIPLA62 named Gestr who is a kind of ghost of paganism and a personification of old stories: he converts to Christianity and dies, and thus deliberately lets the written tradition overtake him, in a kind of validation of the Christian belief system. He sacrifices himself like Christ or a saint to the new traditions. Though in the other tale the old god of fame flees, and thus seems to retain some of his power, in this version a kind of exorcism of fame takes place. Gestr brings the past into the present and renounces it.26 Hallfreðar saga also provides evidence that there were ‘spiritually positive’ as well as ‘negative as- pects of the heathen age’ (Rowe 2004:461): Hallfreðr’s conversion to Chris- tianity is more of an ongoing, competitive dialogue with Óláfr Tryggvason than a one-time event, and the fame of both men plays a strong part in their dealings.27 The spiritual conflicts that occur in Hallfreðar saga and the þættir help to articulate the new Christian order that attacks the saga ideal of communication during the conversion age: God, by being immortal (an attribute he enacts through the resurrection) produces deeds that nobody can top; heavenly im- mortality supplants immortality through fame; texts can replace memories, disrupt chronologies, and displace oral histories at any moment; ultimately, all signs are subsumed into Christ, who is the Word. During the clash of literary and oral traditions, then, oral people could interpret the logocentricism of the scriptural sign as a destroyer of the elasticity of the oral tradition, which can produce earlier and earlier, and therefore potentially greater and greater heroes, 26 See Flateyjarbók I:384, 398; Schlauch 1931:971. Several critics argue that ‘the pagan world is presented as deserving of Christian regard’ in this tale (Rowe 2004:470; Harris and Hill 1089:103-122). 27 For instance, Hallfreðr praises himself for securing the famous king as his godfather. At one point, the skald even directly connects his Christian beliefs with a praise-poem that he has prepared in Óláfr’s honour. Hallfreðr says that he will lose his Christian instruction if Óláfr does not hear this work, and claims that what he has learned about Christianity is ekki skáld- ligri, 36 ‘not more poetic’ than his praise-poem, which the king then agrees to hear (155). Later, Óláfr voices approval of Hallfreðr’s stanzas that speak of Christ’s dominance and labels the ones that betray nostalgia for the old gods with terms such as allill vísa, ‘terrible verse’ (157, 158). But the reader cannot help but notice that these judgements are parallel to the pronouncement that the king made earlier about Hallfreðr’s praise-poem: gott, ‘good’ (155), so that Óláfr’s religion and spiritual influence seem to be wrapped up in his reputation. One might note that even the stanzas that depict Christ positively present Him as in conflict with the old gods (Hallfreðar saga:158-159; Poole 2002) and that direct evaluations of skaldic verse such as the ones that the king conveys are rare in the sagas. For instance, almost all of the superbly composed stanzas by Egill in Egils saga pass by entirely without comment.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210

x

Gripla

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Gripla
https://timarit.is/publication/579

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.