Skáldskaparmál - 01.01.1994, Síða 100

Skáldskaparmál - 01.01.1994, Síða 100
98 Fredrik J. Heinemann the stereotyped character of the Islendingasögur, it seems permissible to assume that stories accumulating around certain historical or parahistorical figures con- tained certain elements that were fixed by retelling and were, therefore, immuta- ble. This assumption does not mean sagas are historically reliable, it does not rule out the oral tradition, it does not mean that the author could not shift the emphasis on certain facts or portray events in a radically new way, and it certainly does not mean that the author was restricted in shaping his story to achieve rhetorical effect. But it does suggest that, from time to time, we accept that there are parts of sagas that we are never going to be able to explain satisfactorily. Partly this is because we can not always be sure — as here — whether we are dealing with a traditional segment or whether a saga might not simply be ill-constructed. And partly this is because there is no important work of art that does not somehow defy our attempts to account for the fascination it holds for us even when, and perhaps because, we do not completely understand it. Thus, if we assume its traditional character, the Eyvindr episode presents the author with a very difficult technical problem to solve: justifying the killing. If the story had sprung whole from the author’s mind, on the other hand, then we cannot avoid the conclusion that the saga reveals glaring structural problems. That the author has not entirely succeeded in solving this problem is amply documented by the many readers who regard the hero, despite the author’s claims, as unregenerate and the many readers’ attempts to explain Eyvindr’s role in the saga as insufficient. Pierre Halleux (1966:43) speaks for many who see no change: What drives Hrafnkel to violence and brutality is not his idolatry but his own nature. His nature does actually undergo a slight change under the influence of his temporary misfortune. He does show himself more kindly, more friendly to people, but in reality he bides his time. As soon as a suitable opportunity for taking the revenge he has been brooding over for six years appears, he seizes it. No deep change has taken place in him . . ,20 Here the equation “bloodfeud equals ójafhaðr seems to lie behind Halleux’s thinking, but as I have argued elsewhere, some killings in the sagas receive the approval, either tacit or explicit, of the community at large (1975:449). Moreover, the role of the bloodfeud as a legal institution has not received proper considera- tion in this context.21 To be sure, the feud in Hrafhkels saga involves none of the complexity of those portrayed in the great feud sagas, but Hrafnkell’s retaliation must nevertheless be measured in the context of feud. He could ignore the griðkona, allow Eyvindr to pass unscathed, pretend that nothing had happened, and abide by the terms of the settlement.22 But Eyvindr’s return destroys the 20 For conclusions similar to those of Halleux, see Thomas BredsdorfF(1966). 21 See William Ian Miller’s discussion of this point, as well as valuable references to other studies ofthe bloodfeud, in “Choosing theAvenger: SomeAspectsoftheBloodfeudinMedievai Iceland and England,” Law andHistory Review, 1 (1983), 160 ff. 22 None of the readers who condemn Hrafnkell’s killing mention an incident in Valla-Ljóts saga
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226
Síða 227
Síða 228
Síða 229
Síða 230
Síða 231
Síða 232
Síða 233
Síða 234
Síða 235
Síða 236
Síða 237
Síða 238
Síða 239
Síða 240
Síða 241
Síða 242
Síða 243
Síða 244
Síða 245
Síða 246
Síða 247
Síða 248
Síða 249
Síða 250
Síða 251
Síða 252
Síða 253
Síða 254
Síða 255
Síða 256
Síða 257
Síða 258
Síða 259
Síða 260

x

Skáldskaparmál

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Skáldskaparmál
https://timarit.is/publication/1141

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.