Uppeldi og menntun - 01.09.2004, Síða 98

Uppeldi og menntun - 01.09.2004, Síða 98
KENNARAR OG EINELTI: Roland, E. og Munthe, E. (1997). The 1996 Norwegian program for preventing and managing bullying in schools. The Irish Journal of Psychology, 18, 233-247. Sharp, S. og Smith, R K. (2000). Gegn einelti. Handbók fyrir skóla (Ingibjörg Markús- dóttir, þýð.). Reykjavík: Æskan. (Upphaflega kom verkið út 1994). Skiba, R. og Fontanini, A. (2000). Fast facts: Bullying prevention. Phi Delta Kappa International. Sótt 3. apríl 2003 af http: / / www.pdkintl.org/whatsi/ffl2bully.htm Slaby, R. G., Roedell, W. C., Arezzo, D. og Hendrix, K. (1995). Early violence prevention. Tools for teachers of young children. Washington DC: National Association for the Education of Young Children. Sudermann, M., Jaffe, P. G. og Schieck, E. (1996). Bullying: Information for parents and teachers. Sótt 23. feb. 2003 af http://www.lfcc.on.ca/bully.htm Thompson, D., Arora, T. og Sharp, S. (2002). Bullying. Effective strategies for long-term improvement. London: Routledge Falmer. Viðamikil könnun á einelti í íslenskum skólum (2003, 8. febrúar). Morgunblaöið. Sótt 24. feb. 2003 af http: / / www.mbl.is ABSTRACT The purpose of this study was to explore self-reported levels of education and train- ing of teachers about bullying, the teachers attitudes towards the issue and how they manage to deal with bullying situations. The rate of bullying incidents in Icelandic schools has raised questions about how well prepared teachers feel they are in preventing and dealing with bullying. Questionnaires were sent to 742 teachers in 20 elementary schools located around the country. The return rate was 70%. The results show that the teachers think they are lacking in knowledge and training about bullying. They believe bullying is a serious problem in schools and that they are the primary party responsible for preventing and dealing with it. However, the teachers manage only to detect part of the bullying incidents that take place in elementery schools. Many of the participants reported being anxious and insecure when con- fronted with bullying situations and felt ill prepared to handle these incidents adequately. Also, the teachers report that they need more education about how to handle bullying situations, keeping discipline in their class-room, interview techniques, parent-teacher communication and about bullying prevention programs. The results are discussed and questions about the state of teachers education in regards to bullying addressed. Vanda Sigurgeirsdóttir er lektor við Kennaraháskóla íslands Sif Einarsdóttir er dósent við Kennaraháskóla íslands 96
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.