Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2014, Síða 24

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2014, Síða 24
Einar Trausti Einarsson, Einar Guömundsson, Gylfi Jón Gylfason og Þorlákur Karlsson Abstract The efficiency of Logos in screening for reading difficulties Reading difficulties are one of the most common learning disabilities among children. Research has shown that reading difficulties can be persistent unless child- ren receive appropriate intervention in the first years of primary school. Therefore, it's important to identify students at risk of having reading difficulties early in prim- ary school. Logos, a diagnostic reading test, has been used in Iceland to diagnose reading difficulties. Due to the lengthy administration of the test, only a few stud- ents are referred and complete the test each year. Four subscales of Logos were admin- istered to 187 eight-year old children liv- ing in Reykjanes, Iceland. Scores on these subscales were used to predict perform- ance on a nationwide standardized test in Icelandic administered in 2012. The results indicated that the prevalence of reading difficulties in the study was 10-20%. The four subscales of Logos were all good pre- dictors of performance on the nationwide Icelandic test (r = .20; .68, p < 001; r2 = .15; .51). Results from correlational analysis, multiple regression and signal detection analysis indicated that it is sufficient to use only one subtest of Logos (ora/ reading) to identify at-risk students. About 80% of at-risk students for reading difficulties (one standard deviation or more below the mean) could be identified in grade three when the criterion of 33 or lower was used on the subscale ora/ reading. This criterion falsely identified 27% of the children as at- risk for reading difficulties. Using a more stringent criterion to define at-risk stud- ents (one and a half standard deviation or more below the mean), all could be identi- fied using a criterion of 17 or below on the subscale ora/ reading. However, 19% of the children were falsely identified as at-risk. A general conclusion from the study is that students at-risk for reading difficulties can be identified by using one subscale of Logos. However, the false-positive rate is fairly high (19%-27%), indicating that a relatively large portion of students would be referred for an unnecessary diagnostic reading assessment. Keywords: screening, reading difficulties, Logos, signai detection analysis, national examinations. 22
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.