Uppeldi og menntun - 01.01.1997, Side 35
RANNVEIG A. JÓHANNSDÓTTIR
Clay, M. M. 1991b. Becoming Literate. Auckland, Heinemann Education.
Cohen, L. og L. Manion. 1994. Research Methods in Education. London, Routledge.
Dalby, M. A., C. Elbro, M. Jansen og T. Krogh. 1989. Bogen om læsning - set i et
udviklingsperspectiv II. Kaupmannahöfn, Danmarks Pædagogiske Institut.
Donaldson, M. 1978. Hur barn tdnker. Lundi, Lunds Pockettryck.
Garton, A. og C. Pratt. 1989. Learning to be Literate. The Development of Spoken and
Written Language. Oxford, Basil Blackwell.
Geekie, P. og B. Raban. 1994. Language learning at home and school. Gallaway, C.
og B. J. Richards (ritstj.). Input and Interaction in Language Acquisition. Cam-
bridge, Cambridge University Press.
Goodman, K. S. 1976. Reading. A psycholinguistic guessing game. Singer, K. og L.
R. Ruddell (ritstj.). Theoretical Models and Processes of Reading. Neward (Del.),
International Reading Association.
Gough, P. B. 1972. One second of reading. Kavanagh, J. F. og F. G. Mattingly
(ritstj.). Language by Ear and Eye. Cambridge (Mass.), MIT Press.
Hagtvet, B. E. 1988. Skriftsprakutvickling gjennom lek. [ÓslóJ, Universitetsforlaget.
Hagtvet, B. E. 1994. Fra tale til skrift. Om prediksjon og utvikling av leseferdighet i fire til
átteársalderen. Ósló, Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
Halliday, M. A. K. 1975. Learning How to Mean. Explorations in the Development of
Language. London, Edward Arnold.
Hayes, B. L. (ritstj.). 1991. Effective Strategies for Teaching Reading. Needham Heights,
Allyn and Bacon.
Helga Magnúsdóttir. 1987. Hljóðaaðferðin. Lestur - mál (ritstj. Indriði Gíslason og
Guðmundur B. Kristmundsson, Ritröð Kennaraháskóla íslands og Iðunnar 8),
bls. 95-106. Reykjavík, Iðunn.
Hrafnhildur Ragnarsdóttir. 1987. Vangaveltur um máltöku og lestrarnám. Lestur -
mál (ritstj. Indriði Gíslason og Guðmundur B. Kristmundsson, Ritröð Kennara-
háskóla Islands og Iðunnar 8), bls. 51-64. Reykjavík, Iðunn.
Hrafnhildur Ragnarsdóttir. 1989. Málþroski skólabarna. Skíma 28 (12,2):17-25.
Hrafnhildur Ragnarsdóttir. 1993. Þroski barna og unglinga. Sálfræðibókin (ritstj.
Hörður Þorgilsson og Jakob Smári), bls. 17-65. Reykjavík, Mál og menning.
Hrafnhildur Ragnarsdóttir og H. G. Simonsen. 1995. Norske og islandske barns
tilegnelse av preteritum. Et eksperiment. Horn, E. (ritstj.). Femte nordiske sym-
posium om barnets sprák, Lysebu, Oslo, 18.-20. nov. 1994, bls. 79-90. Ósló, Institutt
for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
Hoien, T. og I. Lundberg. 1989. Lesing og lesevansker. Ósló, Gyldendal Norsk Forlag.
Indriði Gíslason, Sigurður Konráðsson og Benedikt Jóhannesson. 1986. Framburður
og myndun fleirtölu hjá 200 íslenskum börnum við fjögra og sex ára aldur. (Rit
Kennaraháskóla íslands). Reykjavík, Kennaraháskóli íslands.
íslensk orðabók. 1992. Ritstjóri Árni Böðvarsson. 2. útg. Reykjavík, Mál og menning.
Karmiloff-Smith, A. 1986. Some fundamental aspects of language development
after age 5. Fletcher, P. og M. Garman (ritstj.). Language Acquisition Cambridge,
Cambridge University Press.
33