Gripla - 20.12.2006, Síða 136

Gripla - 20.12.2006, Síða 136
GRIPLA134 nature of loss and its expression in verse.11 That is, the saga author is engaged in a representation of authorship, a secondary authorship that, while some way from being a direct treatise on the nature of composition or literary ef- fects, may nevertheless be useful when discussing conceptions of saga author- ship. Although the author is portraying a character accepted by his audience as historically credible, the process by which the character represents the world around him may be imbued with, and indeed may influence, the saga authors’ own, late medieval conception of how representation comes into being and then becomes accurate and true to sources, informative, analytical, artistically praiseworthy, and entertaining. Aside from the composition and delivering of poems, perhaps the clearest example of secondary authorship is the widely-discussed instance of story- telling in Þorgils saga ok Hafliða during saga entertainment (sagnaskemmtan) at a wedding feast at Reykhólar, an event that suggests that even those sagas used as entertainment during celebrations and other important gatherings were scrutable.12 The author explains who told which story and troubles over the truth value of sagas. An amusing exchange of verses concerning Þórðr Þor- valdsson’s bad breath precedes the author’s list of the entertainment at the feast. The author’s apparent pleasure in this spiteful banter, and his later con- cern about what people think about the old stories, are candid acknowledg- ments of a world of thinking about well-chosen or memorable words and the contexts in which they are delivered. The sagas are not only representations, 11 As one would expect, poetic composition has received a great deal of attention to date. Even recent scholarship about Old Icelandic poetic composition is immense (see generally Tur- ville-Petre 1976; Frank 1978; Poole 1991; Clunies Ross 1998b; and regarding the charac- terisation of poets, see, e.g., Vésteinn Ólason 1998:144-145). In a recent article, Torfi Tulinius emphasizes the creative and intellectual links between saga events, poetic composition and the outlook behind it, and the nature of saga narratives (2001: see esp. 192-194), and dis- cusses possible meanings behind the presence of both complex meaning and a conceit of God-given poetic talent (2001:198). See also Larrington 1993, who examines Old Icelandic wisdom poetry; especially interesting is her discussion of wisdom and knowledge in Háva- mál, the guide to honourable conduct (see 1993:4-36; see further Toorn 1955): Old Icelandic wisdom poems defy normal narrative or chronological patterns (65), suggesting that in cer- tain contexts knowledge and guidance are sufficient functions of textuality. That is, ‘an aes- thetic impulse is always at work in the organisation of the wisdom poem: with no inherent logical or chronological order, its structure becomes symphonic in character. Themes are taken up, allowed to drop, returned to in a different key or tempo, modulated until resolution is finally reached’ (Larrington 1993:220). 12 See further Foote 1955-1956; Úlfar Bragason 1994; Bauman 1986:135-137. See also Anders- son and Gade’s discussion of Morkinskinna (2000: esp. 963, and Morkinskinna ch. 42).
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226
Síða 227
Síða 228
Síða 229
Síða 230
Síða 231
Síða 232
Síða 233
Síða 234

x

Gripla

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Gripla
https://timarit.is/publication/579

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.