Tímarit um menntarannsóknir - 01.06.2012, Síða 29

Tímarit um menntarannsóknir - 01.06.2012, Síða 29
29 Rauntengsl eða merkingartengsl? degger, who focused on the perceptual (Husserl) and interpretative (Heidegger) commonalities of the human experience. As an antidote to both those approach- es, the authors offer a rehearsal of the lin- guistic philosophy of the late Wittgenstein and its practical application in the philo- sophical sociology of Peter Winch. Both these theorists assume that human exist- ence is essentially played out in a “space of reasons” and that the most salient rela- tions characterising our existence are not empirical but conceptual ones – or, more precisely, semantic relationships of mean- ing. Those relationships are, in principle, social and objective as a “private lan- guage” of meaning (whose rules another agent could not, in principle, grasp) is, according to Wittgenstein’s well-known argument, incomprehensible. The funda- mental role of social scientific (including educational) research then becomes that of revealing the “grammar” of the “language games” played by social actors: decipher- ing their “worlds of meaning”. A “world of meaning” is subsequently defined as reality with respect to the meaning con- ferred on it by the “actors” in the relevant “language game”. In the latter sections of the article, this Wittgensteinian/Winchian methodol- ogy is, in the spirit and style of Wittgen- stein’s own writings, “shown” rather than “said” through an analysis of the concepts of (a) student motivation and (b) student self-discipline (and its sister concepts self- regulation and self-control). The basic idea is to expose the inadequacies of the main- stream psychological approach (typically also adopted by education researchers) of understanding these concepts as pure em- pirical variables. For example, in order for the claim that agent A is “motivated to do x” to be intelligible it needs to stand in cer- tain logical connections to other cognitions and behaviours ascribable to A; it cannot be isolated and explored as an independ- ent empirical factor. Furthermore, the very idea of the self exerting discipline upon itself reveals logical paradoxes that may only be resolvable if we consider “self- discipline” to be a metaphorical rendering of certain reasonable evasive tactics (as in the famous Marshmallow test). However, such an understanding seems to rule out self-discipline as an independent and op- erationalisable empirical factor. The lessons drawn from those examples are that educational researchers cannot shirk the Winchian task of searching for the meaning of concepts such as motiva- tion and self-discipline as they figure in the purposeful self-understandings of stu- dents – self-understandings which, in turn, form part of the common and objective so- cial reality that they inhabit. For purposes of the first author’s doctoral project, this assumption gives rise to questions such as whether the concepts of “study” and “the school” still constitute for students in today’s fragmented social world a unify- ing source of experience – or whether stu- dents, by contrast, confer radically differ- ent meanings upon them within radically different language games.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.