Tímarit um menntarannsóknir - 01.06.2012, Síða 55

Tímarit um menntarannsóknir - 01.06.2012, Síða 55
55 Kennaraskólinn í Nääs og fyrstu íslensku nemendur hans í uppeldismiðaðri smíðakennslu hennar til þess að koma á uppeldismiðuðu handverki á Íslandi. Höfundar greinarinnar telja stærsta ávinninginn af starfi þessara frumkvöðla skólasmíðinnar á Íslandi hafa verið að breyta bæði viðhorfum almennings, skóla- fólks og stjórnmálamanna til gildis hand- verks í skólastarfi. Má því segja að áhrifa kenninga Salomons gæti enn í aðalnám- skrám grunnskóla á Íslandi. Vocational education was institutionalised in the 19th century in many countries. The main reason was the founding of general educational systems and the beginning of industrialisation. New methods for manu- facturing and production demanded new skills from citizens (Kantola, Nikkanen, Kari og Kananoja, 1999). Pedagogically aimed education in craftwork was estab- lished at the same time as a school-based system of formative education using the term Sloyd. The term Sloyd is related to the old Icelandic word ´slægur´ with the origi- nal meaning being connected etymologi- cally with the English word sleight (as in “sleight of hand”), cunning, artful, smart, crafty and clever (Borg 2006; Den Danske Ordbog, 2003 -2005; Nudansk Ordbog, 1990). Sloyd comprises school activities which use craftwork to produce useful and decorative objects. It is a pedagogi- cal system of manual training which seeks to develop the child in general, through learning technical skills in woodwork- ing or in sewing and knitting, and mak- ing useful objects by hand (Borg, 2006; Salomon, 1893). However, the meaning of Sloyd in relation to education refers to the discussions amongst philosophers of those times about the value of craft for general education (Borg, 2006). The pur- pose of Sloyd was to use craftwork as a tool in general education to build the character of the child, encouraging moral behaviour, greater intelligence, and indus- triousness (Jón Þórarinsson, 1891). Uno Cygnaeus in Finland and Otto Sa- lomon in Sweden and Aksel Mikkelsen in Denmark were major leaders in the devel- opment of a systematic Sloyd model for school education. They emphasized the usefulness of constructing objects through formal educational methodology (Kantola o.fl., 1999). The Swedish educationalist Salomon (1849–1907) further developed these ideas for pedagogically based craft- work. The model was later disseminated by Salomon through thousands of teach- ers from all over the world who attended his classes. Salomon established his in- ternational Sloyd school in Nääs in south Sweden and it became a world training centre for Sloyd teachers in 1875 (Bennett 1926; Thorbjornsson 1990). Salomon´s school in Nääs had a not- ed impact on the early development of manual training, manual arts, industrial Abstract The Teacher College in Nääs and its first Icelandic students in pedagogical craft
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.