Tímarit um menntarannsóknir - 01.06.2012, Page 91

Tímarit um menntarannsóknir - 01.06.2012, Page 91
91 Yager og náttúruvísindaleikurinn nefndi svo, sé þessari eyþjóð lítið annað en leikur, sem nemendur séu æfðir undir í tilraunastofu undir yfirskriftinni Vísindi byggð á tilraunum eða sem vorferð í fjöru eða á fjalli. Hér með er lagt til að áður- nefnd álitamál er snerta tilgang náttúru- vísindamenntunar, stöðu nemenda hvað varðar áhuga og skilning, spurningar um náttúruvísindalega þekkingu og aðferðir og síðast en ekki síst hlutverk og kunnáttu kennara verði rækilega skoðuð og mótuð stefna á grundvelli þeirrar skoðunar, ef náttúruvísindamenntun hérlendis á ein- hvern tíma að geta orðið annað og meira en undirbúningur og þjálfun fyrir leik sem fæstir ná að spreyta sig á. Þegar fyrsta opinbera námskráin fyrir nemendur á fræðsluskyldualdri tók gildi hér á landi fyrir rúmum 50 árum (Mennta- málaráðuneytið, 1960) fóru um 10–15% hvers fæðingarárgangs í lengra nám en til gagnfræðaprófs. Stærstur hluti árgangsins bjó því aðeins að þeirri náttúruvísinda- menntun sem hann hlaut fram að sextán ára aldri. Nú stunda um 80% framhalds- nám fram að tvítugsaldri og ríflega þriðj- ungur hvers árgangs lýkur bakkalárprófi á háskólastigi. Við hljótum því að spyrja hverju lengri og almennari skólaganga hefur skilað í almennri náttúruvísinda- menntun þjóðarinnar. If we compare natural science to a game or sport, it is indeed an exciting game to play, rich with challenges and rewards. The school system spends more than a decade teaching young people the “back- ground material, laws, rules, classification schemes, and verifications (disciplines) of the basic game” (Yager, 1988). But unfor- tunately the most important component of a game seems to be lacking in the game of science, according to Robert E. Yager. The game of science rarely provides opportu- nities for students to really play the game. Instead they need to spend 13-14 years learning the rules of the game and prepar- ing for it. This article addresses the interesting history of science education reform during the twentieth century, which is conceived of as falling into three main eras: first, the period that lasted to the end of the Second World War, here labelled as the era of peda- gogical progressivism; second, the period from the middle of the twentieth century to 1980, which Yager (2000) labelled as the reform game of the 1960s; and third, the pe- riod from the 1980s until present, labelled as the new progressivism era (Ravitch, 1983). Like most other Western countries, Ice- land has roughly followed this develop- ment in education, first stressing social context, the practical and technological Abstract Yager and the game of science
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108
Page 109
Page 110
Page 111
Page 112
Page 113
Page 114
Page 115
Page 116
Page 117
Page 118
Page 119
Page 120
Page 121
Page 122
Page 123
Page 124
Page 125
Page 126
Page 127
Page 128
Page 129
Page 130
Page 131
Page 132
Page 133
Page 134
Page 135
Page 136
Page 137
Page 138
Page 139
Page 140
Page 141
Page 142
Page 143
Page 144
Page 145
Page 146
Page 147
Page 148
Page 149
Page 150
Page 151
Page 152
Page 153
Page 154
Page 155
Page 156
Page 157
Page 158
Page 159
Page 160
Page 161
Page 162
Page 163
Page 164
Page 165
Page 166
Page 167
Page 168
Page 169
Page 170
Page 171
Page 172
Page 173
Page 174
Page 175
Page 176
Page 177
Page 178
Page 179
Page 180
Page 181
Page 182

x

Tímarit um menntarannsóknir

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.