Uppeldi og menntun - 01.07.2012, Síða 67
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 21(2) 2012 67
Hrönn pÁlmadÓttir og JÓHanna einarSdÓttir
Woodhead, M. og Faulkner, D. (2000). Subjects, objects or participants? Dilemmas
of psychological research with children. Í P. Christensen og A. James (ritstjórar),
Research with children: Perspectives and practices (bls. 9–35). London: Falmer.
ytterhus, B. (2002). Sosialt samvær mellom barn: Inklusjon og eksklusjon i barnehagen. Ósló:
Abstrakt.
Greinin barst tímaritinu 1. mars 2012 og var samþykkt til birtingar 26. júní 2012
um hÖfundAnA
Hrönn Pálmadóttir (hropalm@hi.is) er lektor við Menntavísindasvið Háskóla Íslands.
Hún lauk M.Ed.-prófi í menntunarfræði frá Kennaraháskóla Íslands árið 2001. Hún
stundar nú doktorsnám við Háskóla Íslands. Helstu áherslusvið í rannsóknum hafa
snúið að samskiptum barna og leik, ásamt viðhorfum og starfsháttum leikskólakenn-
ara.
Jóhanna Einarsdóttir (joein@hi.is) er prófessor við Menntavísindasvið Háskóla Íslands.
Hún lauk doktorsprófi í menntunarfræðum ungra barna frá Háskólanum í Illinois.
Hún hefur stundað rannsóknir á málefnum leikskólans um árabil, ritað fjölda fræði-
greina og ritstýrt fræðilegum tímaritum og bókum um efnið. Hún stofnaði Rann-
sóknarstofu í menntunarfræðum ungra barna (RannUng) árið 2007 og hefur stýrt
henni síðan.
The youngest preschool children: Community in play
AbstrAct
The aim of this study is to shed light on young children’s perspectives on their social
interactions in play situations in preschool. Participants in the study were a group of
twenty children, with ages ranging from fourteen months to two years and five months
old. The children attended preschool in Iceland. Four adults, including two preschool
teachers who worked with the children, also participated. The study is based on the
phenomenological approaches emphasizing human bodily existence put forth by
French philosopher Maurice Merleau-Ponty (1962, 1994), whose concept of the life world
describes the intertwined relations between human beings and the environment. The
body is the foundation for the existence of the child. The child is viewed as an active
body that is already engaged with its physical and social environment and in the process
of making sense out of the experience (Johansson, 1999; Merleau-Ponty, 1962, 1994).
The life world is the meaningful context that helps people understand and interpret
their environment. Children’s play has roots in movement of the body (Åm, 1989;
Hangaard Rasmussen, 2001), and intersubjectivity between partners is an important