Uppeldi og menntun - 01.07.2012, Síða 137

Uppeldi og menntun - 01.07.2012, Síða 137
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 21(2) 2012 137 gUðrún alda HarðardÓttir og kriStJÁn kriStJÁnSSon that self-efficacy is cultivated through (a) enactive mastery experiences, (b) vicarious experiences provided by relevant role models, (c) verbal persuasion and allied types of social influences and (d) intermittent or stable physiological and affective states. This theory falls into the category of so-called anti-realist self-theories (which equate selfhood with self-concept) and its best understood as a variety of psychological attri- butionism, according to which people tend to act in accordance with the explanations they like to give for their own behaviour and with the attributes they believe they possess, whether or not they actually possess them. Perceived self-efficacy is typically measured by dint of self-reports where people are asked to grade their own self-efficacy in a given domain. Such measures are obviously not applicable to preschoolers due to their less advanced level of linguistic competency. The paper explores some methodological avenues to overcome this shortcoming and concludes that the method of “pedagogical documentation” may hold a key to its solution. A core section in the paper exemplifies the use of such a method to decipher self-efficacy (or lack thereof) in preschoolers, by applying it to an analysis of data from the first author’s current doctoral study of life and work in a single preschool over a single school year. The analysis seems to indicate that reading self-efficacy (or lack thereof) out of the data is feasible, although no further attempt is made here to opera- tionalise it for use in traditional correlational research à la Bandura (on presumed con- nections between perceived self-efficacy and various other psychological and social variables). The article then takes a meta-methodological turn. By using insights from a classic work by Nisbett and Ross on human beings’ affective ignorance and lack of selftrans- parency – and hence the inadequacies of self-report measurements – the conclusion is reached that traditional measures of perceived self-efficacy do not necessarily cap- ture people’s actual perceived self-efficacy but rather their beliefs about what that perceived self-efficacy is likely to be when it comes to the crunch of actually being faced with a relevant task. The earlier discussion about the possibility of developing a pedagogic-documentation-inspired measure of preschoolers’ self-efficacy may thus have wider implications than earlier anticipated for self-efficacy research in general. More specifically, if it is advisable, as Nisbett and Ross maintain, to try to find more objective measures even of subjective variables (such as self-efficacy) than typical selfreport instruments, then an objective method based on pedagogical documenta- tion may pave the way to more accurate studies of self-efficacy in general – not only children’s self-efficacy – and hence enhance the methodological viability and concep- tual reliability of Bandura’s theory. Keywords: Perceived self-efficacy, self-measurements, Bandura, methodology, pre- schools
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.