Uppeldi og menntun - 01.07.2012, Síða 161

Uppeldi og menntun - 01.07.2012, Síða 161
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 21(2) 2012 161 gUðrún geirSdÓttir um hÖfundinn Guðrún Geirsdóttir (gudgeirs@hi.is) er dósent í námskrár- og kennslufræðum á menntavísindasviði Háskóla Íslands. Hún lauk BA-prófi í uppeldisfræði frá Háskóla Íslands ásamt kennslufræði til kennsluréttinda árið 1983, meistaraprófi í námskrár- fræði við Pennsylvania State Univeristy 1996 og doktorsprófi í menntunarfræðum frá Kennaraháskóla Íslands 2008. Hún er deildarstjóri og stjórnarformaður Kennslumið- stöðvar Háskóla Íslands og hafa rannsóknir hennar einkum beinst að námskrárgerð og kennsluháttum á háskólastigi og að námsreynslu háskólanema. University teachers’ role in curriculum development AbstrAct This study explores the conceptions that university teachers have of curriculum deci- sion making and development within three different disciplines as well as the space and agency of university teachers in the curriculum process. The study makes use of Basil Bernstein’s concepts of the classification and framing of the pedagogic discourse of higher education disciplines and applies them to the pedagogic discourse of three disciplines (i.e. mechanical and industrial engineering, anthropology and physics) within one university to demonstrate how it appears in traditions, communication, planning of instruction, student identity and teachers’ role. The three disciplines were explored as specific cases. Data were collected through interviews, observations and analysis of texts. Twenty-two interviews were conduct- ed with fifteen university teachers, eight staff meetings observed and a variety of texts relating to the curriculum were analysed. Mixed phenomenological methods of data analysis were applied, such as looking for common themes and discourse analysis. The main findings of the study confirm the existence of a local pedagogic discourse of each discipline, characterised by different aims of the discipline, different concep- tions of student identities and teacher roles, and specific instructional discourse. The local pedagogic discourse is created when universal pedagogic discourse is recontex- tualised within a local socio-cultural context. The transformation creates spaces for different ideologies (personal, disciplinary, institutional and external). In the transfor- mation process, or in the curriculum development, the university teachers hold a sig- nificant and powerful role. The local pedagogic discourse is most strongly influenced by teacher conceptions acquired during their own time of studying the discipline and their experience of teaching. The discipline’s organisational culture and structure as well as its saga both mould the local pedagogic discourse and create its social context within which different contesting ideologies arise. In the study, Bernstein’s concepts were further used to analyse the organisational structure of the three different dis- ciplinary departments and to demonstrate how they lend themselves differently to teachers’ cooperation in curriculum decision making and development.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.