Uppeldi og menntun - 01.07.2012, Síða 88

Uppeldi og menntun - 01.07.2012, Síða 88
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 21(2) 201288 ný aðalnÁmSkrÁ og gömUl nÁmSkrÁrfræði um hÖfundinn Atli Harðarson (atli@fva.is) lauk MA-prófi í heimspeki frá Brown University árið 1984 og starfar sem skólameistari við Fjölbrautaskóla Vesturlands á Akranesi. Atli stundar doktorsnám við Menntavísindasvið Háskóla Íslands. Doktorsverkefni hans fjallar um heimspekileg vandamál tengd markmiðssetningu í námskrám. A new National Curriculum Guide for secondary schools and old curriculum theories AbstrAct In May 2011, the Icelandic Ministry of Education, Science and Culture issued a new National Curriculum Guide for secondary schools. This publication requires second- ary schools to describe each course or module in terms of learning outcomes, i.e. knowledge, skills and competences students are supposed to acquire. It also requires schools to work towards six general aims (democracy and human rights, equality, literacy, creativity, sustainable development, and health and welfare). This emphasis on two types of educational aims places the new Curriculum Guide within a tradition of curriculum theory that originated in the works of Bobbitt and Tyler, and was fur- ther developed by Bloom and Taba. Some modern manifestations of this tradition are known as ‘outcomes based education’ and have been incorporated into the so-called Bologna process. This tradition has its roots in Cartesian rationalism and technocratic modes of think- ing. Its core is summarised in the following three statements: 1) Curriculum design begins with a statement of aims and decisions about teaching materials, and teach- ing methods are derived from the aims. 2) The aims, are learner-centred, that is, they specify how students are supposed to change, i.e. what competencies, skills, knowl- edge, attitudes, mindset or characteristics they are expected to acquire. 3) The aims are objectives that can be completed rather than guiding lights that give direction to an open-ended or lifelong endeavour. These three points often go hand in hand with emphasis on efficiency and quantifiable results. This tradition of curriculum theory was influential among curriculum theorists and top-level educational administration in the 20th century. However, it was at odds with school traditions that were largely shaped in the 19th century and drew upon humanistic and enlightenment ideals of education. Over the past 45 years or so, the tradition of curriculum theory, outlined above, has been criticized by a number of educationists and philosophers of education. Some of the most important criticisms were set forth by Schwab and Stenhouse in the early 1970s. They both advocated ideals of liberal education and warned against reducing subject matter to the role of servant. Schwab also argued that statements of educational
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.